58 حقیقت حیرت‌آور درباره بزرگترین معضل جهان، آلودگی‌ها!

آلودگی یکی از مفاهیم نادیده گرفته شده در دنیای امروز است. بسیاری از این آلودگی ها ناشی از فعالیت های است است. معمول ترین انواع آلودگی عبارتند از آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی اقیانوس ها، آلودگی کشاورزی و آلودگی زمین که تمامی این موارد منجر به تاثیرات محسوس و بسیار مخرب بر سلامت انسان ها و حیوانات شده است. با وجود این که مقررات و قوانین محیط زیستی در بسیاری از کشورها بهبود یافته است اما هنوز تلاش بیشتری برای کاهش آلودگی‌ها نیاز است. در این مقاله با 58 واقعیت تکان دهنده در مورد آلودگی های جهان آشنا میشویم :

1 : آلودگی یکی از بزرگترین قاتلان در جهان است که بیش از 100 میلیون نفر را در سراسر جهان به طور مستقیم تحت تاثیر قرار داده است.

2 : بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان به آب تمیز و آشامیدنی دسترسی ندارند همچنین دسترسی به آب ناسالم و آلوده در حال افزایش است.

3 : روزانه 5000 نفر به دلیل نوشیدن آب آلوده جان خود را از دست می دهند.

4 : زباله های دفع شده در اقیانوس های جهان در سال تقریباً 14 میلیارد پوند “معادل 6.5 میلیارد کیلوگرم” است که زباله های پلاستیکی جزء اصلی‌ترین ها هستند.

5 : آلودگی، سالانه 100 میلیون از انواع حیوانات پستاندار و بیش از 1 میلیون پرنده دریایی را می کشد.

6 : شهروندانی که در مناطق پر تراکم هوای شهری زندگی می کنند، 20 درصد بیشتر از افرادی که در مناطق کمتر آلوده زندگی می کنند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان ریه هستند.

7 : نزدیک به 46 درصد از دریاچه های آمریکا به شدت آلوده هستند و برای شنا، ماهیگیری و زندگی دریایی ناامن هستند.

8 : در فاجعه بزرگ مه‌دود که در سال 1952 در لندن، انگلیس رخ داد، حدود 4 هزار نفر در چند روز به دلیل غلظت بالای آلودگی هوا در فضای باز جان خود را از دست دادند.

9 : ایالات متحده 30 درصد زباله های کره زمین را در خود جای داده و از 25 درصد منابع طبیعی زمین استفاده می کند.

10 : رودخانه می سی سی پی آمریکا سالانه 1.5 میلیون تن آلودگی نیتروژن را به شکل دی اکسید و اکسید در خلیج مکزیک دفع می کند.

11 : هر ساله حدود یک تریلیون گالن فاضلاب فرآوری نشده و زباله های صنعتی در آب ایالات متحده آمریکا دفع می شود.

12 : کودکان در معرض 40 درصد از بیماری های جهانی آلودگی هستند.

13 : بیش از 3 میلیون کودک زیر 5 سال سالانه به دلیل مشکلات زیست محیطی آلودگی جان خود را از دست می دهند.

14 : کمپوست سازی و بازیافت به تنهایی مانع از دفع 85 میلیون تن زباله در سال 2010 شده است.

15 : چین بزرگترین تولید کننده دی اکسید کربن در جهان است، آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

16 : نزدیک به 80 درصد زباله های شهری در هند، در رودخانه گنگ دفع می شود و در نتیجه حیوانات دریایی را تحت تأثیر قرار می دهد.

17 : آلودگی صوتی نامحسوس ترین نوع آلودگی است که نادیده گرفته شده.

18 : مقدار بودجه اختصاص داده شده به آزمایش های هسته ای را می توان برای تأمین بودجه 8000 پمپ دستی استفاده کرد که به روستاهای جهان سوم اجازه دسترسی به آب بهداشتی را می دهد.

19 : اسیدی شدن اقیانوس وحشتناک ترین نوع آلودگی است. اقیانوس ها به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای از سوخت های فسیلی به شدت اسیدی می شوند.

20 : فضولات دام تا حد زیادی بر آلودگی خاک می افزاید. در طول فصل های موسمی، آب بر روی مزارع جاری می شود و باکتری های ناایمن را از دام ها به رودخانه ها منتقل می کند.

21 : بیش از 100 نوع آفت کش از طریق انتقال به هوا، آب و خاک می توانند باعث نقص های مادرزادی، تغییر ژن و سرطان شوند.

22 : بیش از 73 نوع آفت کش مختلف در آب های زیرزمینی وجود دارد که به عنوان آب آشامیدنی استفاده می شود.

23 : بیش از 600 میلیون خودرو در جهان وجود دارد و تا سال 2030 این رقم به یک میلیارد خواهد رسید. این بدان معناست که سطح آلودگی بیش از دو برابر خواهد شد.

24 : نشت ایستگاه نفتی بزرگ “مانند خلیج مکزیک”، بدترین نوع آلودگی است. چراکه باعث پخش شدن منظم نفت در آب خواهد شد.

25 : مردم شهر از مواد شیمیایی استفاده می کنند که در هر هکتار 10 برابر مضرتر از مقدار مصرف کشاورزان است.

26 : سالانه حدود 1000 کودک در هند به دلیل بیماری های ناشی از آب آلوده جان خود را از دست می دهند.

27 : در هند، آب رودخانه گنگ در حال مسموم شدن است که عمدتاً به دلیل دفع اجساد نیمه سوخته مرده و نوزادان کفن شده میباشد.

28 : 88 درصد از کودکان در Guiyu، چین، از بیماری‌های تنفسی مختلف رنج می‌برند، زیرا مکانی که در آن زندگی می‌کنند، محل انبوه ذفع غیراصولی زباله‌های الکترونیکی است.

29 : قطب جنوب تمیزترین مکان روی کره زمین است که توسط مقررات ضد آلودگی محافظت شده است.

30 : مطالعه علمی ثابت کرده است که انتشار دی اکسید کربن باعث کاهش PH اقیانوس و اسیدی شدن بیشتر آنها می شود.

31 : یک خودرو تنها نیم تن CO2 تولید می کند و یک شاتل فضایی ناسا 28 تن C02 را تخلیه می کند.

32 : آمریکایی ها سالانه بیش از 29 میلیون بطری آب خریداری می کنند و تنها 13 درصد از این تعداد بازیافت می شوند.

33 : کادمیوم یک آلاینده خطرناک است که سلول های اندام جنسی جنین را از بین می برد. این عنصر در بسیاری از چیزهایی که می خوریم و می نوشیم شایع است.

34 : آلودگی در چین می تواند بر آب و هوای ایالات متحده تأثیر محسوس بگذارد.

35 : سازمان بهداشت جهانی (WHO) ارزیابی کرد که سالانه 6400 نفر در مکزیک به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

36 : امارات متحده عربی یکی از مصرف کنندگان پیشرو در آب و تولید کننده زباله است.

37 : به ازای هر 1 میلیون تن نفت حمل شده، حدود 1 تن نفت به صورت نشت هدر می رود.

38 : اکثر آلاینده‌های مضری که هر ساله در جو منتشر می‌شوند به صورت ترکیبی به آب‌های سطحی، زیرزمینی و زمین راه پیدا می‌کنند.

39 : حدود 3 میلیارد نفر از مردم محروم از مسکن مناسب و مراقبت های بهداشتی، با استفاده از آتش و اجاق، خانه های خود را گرم میکنند که در نتیجه باعث آلودگی بیشتر و گرم شدن زمین می شود.

40 : بیماری مزمن انسداد تنفسی (COPD) که به دلیل آلودگی هوای داخل ساختمان ایجاد می شود، عامل مرگ سالانه بیش از 1 میلیون نفر است.

41 : شیشه ای که از شیشه ها بازیافتی به جای مواد اولیه خام تولید می شود، میتواند آلودگی آب را تا 50 درصد و آلودگی هوا را تا 20 درصد کاهش دهد.

42 : اگر فکر می‌کنید سیگار نمی‌کشید و از سرطان ریه در امان هستید، به یاد داشته باشید که ریه‌ها یا قلب شما نیز از تماس با ذرات معلق تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

43 : مکان‌هایی که در نزدیکی جاده‌های با ترافیک سنگین، بنادر دریایی یا راه‌آهن‌ها قرار دارند، منطقه‌ هایی ناامن برای زندگی یا کار هستند، زیرا دارای سطوح متمرکزتری از آلودگی هوا هستند.

44 : در مناطق شهری که ترافیک زیادی وجود دارد و خودروها سپر به سپر حرکت می کنند، آلاینده های موجود در هوا می توانند به داخل ماشین شما نفوذ کنند و هوای داخل ماشین را تا 10 برابر ناپاک تر از معمول می کنند.

45 : در سال 1987، ایالات متحده 1.2 میلیون تن مواد شیمیایی سمی را در جو، 670000 تن در زمین و 250000 تن را در آب تخلیه کرد.

46 : در ایالات متحده، 41٪ از کل آفت کش ها بر روی محصول ذرت استفاده می شود و 80 درصد از آنها برای درمان آفتی استفاده می شود که با کشت چرخشی به راحتی قابل کنترل است.

47 : استفاده از حمل و نقل عمومی می تواند در کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در هزینه تا حد بسیار زیادی کمک کند.

48 : انتظار می رود که انتشار گازهای گلخانه ای برای کشاورزی تا سال 2050 حدود 80 درصد افزایش یابد.

49 : دامداری و مشتقات آنها حداقل 32000 میلیون تن دی اکسید کربن در سال تولید می کنند.

50 : متان دارای پتانسیل گرمایش جهانی 86 برابر CO2 است و 25 تا 100 برابر بیشتر از CO2 در یک چرخه زمانی 20 ساله مضر است.

51 : گاوها روزانه 150 میلیارد گالن متان آزاد می کنند. حتی بدون سوخت‌های فسیلی جهان تا سال 2030 از مرز 565 گیگاتن دی‌اکسید کربن فراتر خواهد رفت.

52 : انتشار متان ایالات متحده آمریکا از گاز طبیعی و دام تقریباً هم انداره است.

53 : شیوه های دامداری در خشکی بیش از 500 منطقه مرده پر از نیتروژن در سراسر کره زمین در اقیانوس های ما ایجاد کرده است. یک شوم سیاره بیابان شده است و دام ها علت اصلی آن هستند.

54 : فردی که رژیم گیاهخواری دارد در مقایسه با گوشت خوار، 50 درصد کمتر دی اکسید کربن تولید می کند.

55 : در ایالات متحده، دام ها در هر ثانیه 116000 پوند زباله تولید می کنند و 7 میلیون پوند سرگین توسط حیواناتی که برای غذا پرورش می یابند در هر دقیقه تولید می شود.

56 : مزرعه ای با 2500 گاو شیری به اندازه یک شهر 411000 نفری زباله ایجاد می کند.

57 : برآورد می شود که انتشار گاز مربوط به انرژی تا سال 2040 تا 20 درصد افزایش یابد.

58 : تغییر موثر دنیا به سمت استفاده از انرژی بادی و خورشیدی بیش از 20 سال طول خواهد کشید و تقریباً 43 تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.

جهت مقابله با آلودگی ها، باید از راهکارهایی مانند استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، کاهش ظرفیت تولید صنعتی، استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی و ارتقاء آموزش و اطلاع رسانی درباره آلودگی ها استفاده کرد. با این حال، برای موفقیت در این زمینه، همکاری و هماهنگی بین دولت، صنعت و جامعه بسیار حائز اهمیت است و باید هرچه سریع تر از پیشرفت این بحران جدی جلوگیری کنیم و به سلامتی محیط زیست و انسان ها توجه کنیم. امید است این مطالب آگاهی شما را نسبت به خطرات ناشی آلودگی ها افزایش داده باشد.