راهکار های مجتمع برق ولتا برای صرفه جویی انرژی در صنایع کشاورزی و دامپروری

راهکار های مجتمع برق ولتا برای صرفه جویی انرژی در صنایع کشاورزی و دامپروری

امروزه صرفه جویی و کم کردن مصرف انرژی به یکی از مهم ترین موضوعات بشر تبدیل شده است!

طبق بررسی های مجتمع برق ولتا یکی از صنایعی که پتانسیل بسیاری بالایی در زمینه کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی را دارد صنایع کشاورزی و دامپروری است ، بنابراین تصمیم گرفتیم چندین راهکار مهم و حیاتی برای این حوزه پیشنهاد بدهیم که در ادامه مقاله به آن ها می پردازیم.

پیشنهادات مجتمع برق ولتا در رابطه با چاه های کشاورزی:

 

1-نصب بانک خازنی: همه چاه های آب نیازمند نصب خازن با ظرفیت مناسب هستند و نصب بانک خازنی شامل فوایدی از جمله افزایش راندمان موتور چاه و همچنین کاهش جریان راه اندازی موتور که نتیجه آن کاهش جریان مصرفی و کاهش میزان جریمه توان راکتیو اداره برق علاوه بر این ها نصب بانک خازنی موجب افزایش طول عمر موتور چاه و سیستم آبیاری شما نیز میشود.

2-نصب درایو: شیوه سنتی نصب موتورهای چاه استفاده از 6  رشته کابل برق بود ، این روش  بدلیل تعداد کابل های زیاد و عمیق بودن چاه های آب صرف اقتصادی نداشت اما امروزه با نصب درایو میتوانیدبا گذاشتن 3 رشته بجای 6 رشته هزینه های خودرا کاهش دهید،علاوه بر آن شامل  مزایای زیادی از جمله کاهش میزان مصرف سیم و کابل ، عدم تنش مکانیکی تجهیزات گردنده چاه(موجب کاهش استهلاک تجهیزات می شود و احتمال شکستگی لوله ها و ریزش بدنه را کم میکند) ، کلیه حفاظت ها به صورت دیجیتال اعم از قطعی فاز ، قطعی بار ، اضافه جریان سیم پیچ ها ، رهاشدن موتور ، نوسانات ولتاژ و … توسط درایو انجام میشود و نیاز به تجهیز اضافه ندارد ،امکان پیگیری و مشاهده خطاهای درایو ، قابلیت تنظیم نرم افزاری ، قابلیت ارتباط با سیستم های مانیتورینگ آنلاین و … همچنین شما با نصب درایو نیازی به نصب بانک خازنی نخواهید داشت.

امکانات درایو در سیستم آبیاری:

شما با نصب درایو در سیستم آبیاری خود میتوانید چپ گرد راست گرد کردن موتورها بدون تعویض اتصالات الکتریکی انجام دهید و کم شدن آب را تشخیص و درصورت لزوم موتور را در هنگام کم شدن آب قطع کنید همچنین با استفاده از درایو می توانیم دبی موتورهای آب را کم و زیاد کنیم (موجب افزایش طول عمر موتور چاه میشود) ، یکی از مزایای مهم نصب درایو در سیستم آبیاری جلوگیری از فشارهای کله قوچی روی سر درایو در هنگام خاموش و روشن شدن(با تنظیم پارامترهای شیب افزایش وکاهش سرعت درایو میتوانیم این فشار را حذف کنیم) این امکان باعث میشود که دیگر از طریق فشار های کله قوچی آسیبی به سیستم آبیاری ما نرسد ، نصب درایو موجب کنترل هوشمند روی ولتاژ ، جریان ، توان و دور موتور همچنین کاهش میزان مصرف برق و از بین بردن تنش های ولتاژی و جریانی بدلیل نرم راه اندازی شدن درایو میشود.

3-کنترل هوشمند و از راه دور چاه های کشاورزی: شما با استفاده از دستگاه های کنترل هوشمند میتوانید از سراسر جهان با هر نوع تلفن (هوشمند و غیر هوشمند) میتوانید تجهیزات برقی خودتان را قطع و وصل کنید همچنین شما میتوانید  از وضعیت قطع یا وصل بودن برق دستگاه خود ، وضعیت روشن و خاموش بودن موتور و خرابی تابلو و اضافه جریان و … بصورت پیامکی به همراه ریز گزارشات اطلاع یابید

4-امنیت چاه های کشاورزی: متاسفانه در سال های اخیر به علت سرقت های متداول از تجهیزات چاه در دشت ها و صحراها وجود سیستم امنیتی (تحت وب و تحت اس ام اس) برای برقراری امنیت چاه یک امری ضروری است

5-انجام تعمیرات پیشگیرانه: به مجموعه دستورالعمل ها و اقداماتی که از یک سری خطاها جلوگیری کند تعمیرات پیشگیرانه میگویند ، تعمیرات پیشگیرانه مانند: سرویس تجهیزات تابلو برق ، آچارکشی منظم تابلوها ، پایش لغزش های موتور ، پایش ولتاژ و جریان موتور ، پایش دبی آب و …

6-پیاده سازی سیستم های حفاظتی و نظارتی: با پیاده سازی سیستم های نظارتی شما بصورت 24 ساعته میتوانید گلخانه،اتاق ها،سالن ها و … را بصورت زنده مورد بررسی و کنترل قرار دهید.

پیشنهادات مجتمع برق ولتا در رابطه با سیستم های برودتی:

شما با انجام موارد زیر میتوانید علاوه بر افرایش طول عمر و کنترل سیستم سردخانه خود میتوانید از سلامت محصولات خود مطمعن شوید:

1-طراحی سامانه پایش آنلاین: سیستم پایش دما و ایجاد هشدار در سطوح دمایی مخلفت به صورت آنلاین موجب میشود شما در هر لحظه از شبانه روز از سراسر دنیا دما و میزان رطوبت سردخانه خود را چک کنید.

2-کنترل تردد افراد و سیستم های نظارتی: جلوگیری از ورود و خروج افراد غیرمجاز و کنترل تردد سردخانه ها همچنین مشاهده زنده تصاویر سردخانه برای پایش بیشتر سردخانه شما.

3-سیستم های گزارش گیری: دریافت ومشاهده کلیه خطاهای کمپرسورها و اواپراتورها و کلیه خطاهای مربوط به دما به صورت آنلاین.

4-انجام تعمیرات پیشگیرانه: سرویس تجهیزات تابلو برق ، آچارکشی منظم تابلوها ، پایش لغزش های موتور ، پایش ولتاژ و جریان موتور و … موجب افزایش طول عمر تجهیزات و جلوگیری از خرابی آنها میشود.

5-سیستم آلارم دهی: ایجاد آلارم خطای دیفراست ، خطای کنترل بار ، خطای فن های اواپراتور ، اعلان هشدار خرابی و جلوگیری از افزایش دما اواپراتور  بصورت تفکیک شده موجب میشود شما به محض وجود مشکل از آن اطلاع و سریعا مشکل را رفع کنید.

6-کنترل زمان دیفراست: تنظیم زمان دیفراست براساس محصول و میزان رطوبت داخل سردخانه ، کنترل خروجی اواپراتورها توسط درایو

7-خدمات ارتینگ و حفاظت جان صنایع برودتی: در سردخانه ها به علت رطوبت بالا یکی از نکاتی که رعایت آن الزامی است ارتینگ و حفاظت جان است که ما با هم بندی تجهیزات سردخانه و استفاده از تجهیزات ارت و فیوزهای مناسب سردخانه این حفاظت را برای سردخانه ها انجام می دهیم.

ارت چیست؟

خدمات ارت یا اتصال به زمین بدین صورت است که با وصل کردن بدنه فلزی کلیه دستگاه ها به اتصال زمین با مقاومت مناسب ، از اتصال فاز به بدنه و برق گرفتگی در حین اتصال جلوگیری میکنیم.

پیشنهادات مجتمع برق ولتا در رابطه با سیستم های گلخانه ای:

1-کنترل نور و روشنایی: شما با استفاده از سنسور ها بصورت اتوماتیک یا بصورت دستی توسط دیمر ها و … روشنایی و میزان نور گلخانه خود را کنترل کنید.

2-کنترل دما ، رطوبت هوا ، رطوبت خاک: کنترل رطوبت و دما یکی از مهم ترین نیازهای گلخانه ها به شمار میرود و شما در هر لحظه از شبانه روز از سراسر دنیا میتوانید دما و رطوبت گلخانه خود را مشاهده و کنترل کنید.

3-آبیاری منظم: با پیاده سازی سیستم آبیاری خودکار دیگر شما نیازی به حضور فیزیکی در گلخانه برای آبیاری نخواهید داشت و طبق برنامه ای منظم آبیاری انجام و گزارشات آن خدمت شما ارسال میشود.

4-کنترل PID و ایجاد تاریخچه دما و رطوبت نور: پیاده سازی سیستم های هوشمند گلخانه ای شما منجر میشود که شما بتوانید بصورت پیوسته و پایدار و دقیق وضعیت گلخانه خود را رصد و عملیات های لازم را انجام دهید.

5-کنترل تردد افراد ، حفاظت فضای گلخانه در برابر افراد غیرمجاز و ایجاد سیستم های حفاظتی و نظارتی: با پیاده سازی سیستم های نظارتی شما بصورت 24 ساعته میتوانید گلخانه،اتاق ها،سالن ها و … را بصورت زنده مورد بررسی و کنترل قرار دهید.

6-کنترل مانیتورینگ آلارم ها و هشدارها(از جمله قطع گاز،عیب های سیستم های تهویه،کنترل CO2 و …): در لحظه و بصورت آنلاین آلارم ها و هشدارهارا مشاهده و بررسی کنید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

7-محافظت از تجهیزات و تعمیرات پیشگیرانه: تعمیرات پیشگیرانه همواره موجب سلامت تابلو های برق ، تجهیزات گلخانه ای و کالیبره شدن تجهیزات میشود.

8-تهویه صحیح: بازدید و سرویس به موقع سیستم های تهویه و همچنین سیستم های هوشمند تهویه موجب تضمین سلامت محصولات شما میشود.

9-سیرکولاسیون: با پیاده سازی سیستم های نظارتی شما بصورت 24 ساعته میتوانید گلخانه،اتاق ها،سالن ها و … را بصورت زنده مورد بررسی و کنترل قرار دهید.

10-شبیه سازی فصول: با سیستم شبیه سازی فصول میتوانید در هر ماه و دما در سال محصول مورد نظر خود را بدون هیچ نگرانی و به بهترین شکل ممکن کشت کنید.

11-سیستم هوشمند سمپاشی: سیستم هوشمند سمپاشی میتواند در دوره هایی که توسط شما تعیین میشود عملیات سمپاشی را بصورت خودکار انجام دهد.

12-سیستم اتوماتیک برق اضطراری: در هنگام قطع برق تجهیزات شما خاموش نمیشوند و بصورت خودکار به سیستم برق اضطراری متصل خواهند شد.

پیشنهادات مجتمع برق ولتا در رابطه با سیستم های مرغداری:

1-سیستم انتقال دان هوشمند: با پیاده سازی این سیستم فرآیند انتقال دان به طیور بصورت خودکار آغاز و پایان می باید و نیازی به حضور فیزیک شما نخواهد بود.

2-پیاده سازی سیستم های حفاظتی و نظارتی: با پیاده سازی سیستم های نظارتی شما بصورت 24 ساعته میتوانید طیور،اتاق ها،سالن ها و … را بصورت زنده مورد بررسی و کنترل قرار دهید.

3-ارتینگ و اصول همبندی: رعایت اصول ارت و همبندی و حفاظت جان در مرغداری های دارای قفسه فلز ی و  رعایت نکات ایمنی مربوط به سیستم ارت

4-سیستم برق اضطراری تجهیزات حیاتی: درهنگام قطع برق ابتدا هشدار اعلام و سپس بصورت اتوماتیک برق اضطراری تجهیزات حیاتی فعال میشود

5-پایش لحظه ای فن ها: در هنگام خرابی فن که یکی از تجهیزات حیاتی و مهم مرغداری هاست به شما اعلان داده میشود ، کنترل هوادهی و پایش جریان و ولتاژ فن ها

6-استفاده از درایو برای فن ها: استفاده از درایو برای فن های مرغداری جهت کنترل هوای ورودی و خروجی که باعث کاهش استهلاک و خاموش شدن فن ها میشود

7-انجام تعمیرات پیشگیرانه: سرویس تجهیزات تابلو برق ، آچارکشی منظم تابلوها ، پایش لغزش های موتور ، پایش ولتاژ و جریان موتور و …

8-سیستم آلارم دهی: ایجاد و مشاهده آلارم در زمان قطع برق ، قطع آب و گاز و …. و همچنین مشاهده خطاهای دستگاه ها

9-کنترل دما سالن: یکی دیگر از بحث های حیاتی در مرغداری ها دمای مناسب سالن است که شما میتوانید بصورت اتوماتیک دمای مناسب را  تنظیم کنید و یا دمارا بصورت آنلاین مشاهده کنید

پیشنهادات مجتمع برق ولتا در رابطه با سیستم های دامداری:

1-شیر سرد کن ها: اعلان هشدار خرابی شیر سرد کن و کاهش دمای شیر سرد کن ها

2-شیر دوش ها: اعلان هشدار خرابی شیر دوش ها

3-آسیاب میکسرها: نصب درایو روی آسیاب ها جهت جلوگیری از تنش های مکانیکی و افزایش راندمان آسیاب ها

4-سیستم محافظ جان و ارتینگ: موجب جلوگیری از برق گرفتگی دام ها و عوامل انسانی میگردد

5-اعلان هشدارهای قطع: اعلان هشدار قطع برق ، آب ، گاز و ….

6-سیستم های حفاظتی و نظارتی: با پیاده سازی سیستم های نظارتی شما بصورت 24 ساعته میتوانید دام ها،اتاق ها،سالن ها و … را بصورت زنده مورد بررسی و کنترل قرار دهید.

7-انجام تعمیرات پیشگیرانه: انجام خدمات تعمیرات پیشگیرانه موجب کاهش استهلاک و خرابی های دستگاه های شما میشود بنابراین به شما توصیه میکنیم بصورت بازه های منظم دستگاه های خودتان را توسط متخصصان بررسی کنید.تعمیرات پیشگیرانه شامل:

  • نصب علائم راهنمای تابلوها
  • آموزش افراد برای استفاده از سیستم
  • سرویس تجهیزات تابلو برق
  • آچارکشی منظم تابلوها
  • پایش لغزش های موتور ، پایش ولتاژ و جریان موتور
  • و …

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و از آن نهایت استفاده را برده باشید ، هرگونه سوال ابهام و یا پیشنهادی را از طریق بخش نظرات به ما انتقال دهید ، نظرات شما موجب افزایش کیفیت جی ولتا و همچنین بهبود و توسعه صنعت برق خواهد شد.