36 حقیقت در مورد آلودگی آب که باید بدانید!

آب مهمترین و حیاتی‌ترین عنصر برای انسان و سیاره زمین است، اما متاسفانه این منبع ارزشمند به راحتی امکان آلوده شدن و هدر رفتن دارد! در حال حاضر آلودگی آب یکی از مشکلات جدی و مهم در سراسر جهان است که تاثیراتی مخربی بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست دارد. آلودگی آب در واقع به معنای هر چیزی است که آب را برای استفاده‌ی انسان ها یا حیوانات نامناسب و غیرقابل استفاده کند، آلودگی ها اغلب در آب‌های جاری، توده های آبی، رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها رخ میدهد. در آلودگی آب موارد و دلایل زیادی دخیل هستند اما این پدیده اصولا ناشی از عوامل انسانی است. در این مقاله به 22 دانستی مهم در رابطه با آب و آلودگی آب اشاره میشود که خواندن آن خالی از لطف نیست.

1 : تخمین زده شده که حجم کل آب در این جهان حدود 1.335 میلیارد کیلومتر مکعب (325 میلیون مایل مکعب) باشد. این آمار توسط سازمان زمین شناسی آمریکا منتشر شده. 70 درصد زمین را آب پوشانده است، 97 درصد از آب در این جهان آب شور است که ما نمی توانیم آن را بنوشیم. تنها 2.5 درصد از آب جهان را آب شیرین تشکیل می دهد که فقط 0.3 درصد آن قابل شرب است.

2 : بزرگترین توده های آبی در این جهان “اقیانوس ها” هستند.

3 : 70 درصد از زباله های صنعتی در توده های آبی و آب هایی که ما استفاده می کنیم تخلیه می شوند.

4 : حداقل 2 میلیارد نفر در جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند که فقط 300 میلیون نفر از آنها در چین هستند!

5 : 20 درصد از جمعیت چین از آب های زیرزمینی به عنوان آب آشامیدنی استفاده می کنند که به دلیل دارا بودن مواد خطرناک و سرطان زا به شدت آلوده است.

6 : سالانه 40 میلیارد تن زباله پلاستیکی به اقیانوس ها ریخته می شود.

7 : به دلیل یک سونامی در سال 2011 که شامل یک وضعیت اضطراری هسته ای بود، دولت ژاپن بیش از 10 میلیون لیتر آب رادیواکتیو را به اقیانوس آرام تخلیه کرد.

8 : هر ساله، بیماری های ناشی از آب آشامیدنی کثیف منجر به مرگ 15 میلیون نفر کودک زیر 5 سال می شود.

9 : آلوده ترین رودخانه جهان، رودخانه گنگ در هند است که از فاضلاب، گیاهان و حیوانات پوسیده و انواع زباله ها تشکیل شده است.

10 : در آب های زیرزمینی بنگلادش مقدار زیادی آرسنیک وجود دارد که آب را آلوده می کند. آرسنیک به شدت سمی و سرطان زا است که باعث ایجاد انواع سرطان می شود. آمار نشان میدهد که 85 درصد از آب های زیرزمینی بنگلادش آلوده است.

11 : در ایالات متحده آمریکا، بیش از 71 درصد از رودخانه ها و 51 درصد از دریاچه ها آنقدر آلوده شده اند که حتی برای ماهیگیری، شنا یا زندگی دریایی مناسب نیستند.

12 : طبق آمار یونیسف آب آشامیدنی آلوده روزانه 3000 کودک را در جهان می کشد!

13 : بسیاری از بیماری های عفونی مانند حصبه (که سالانه 200000 نفر را می کشد) و وبا (سالانه 120000 نفر را می کشد) عمدتاً ناشی از آلودگی آب هستند. این آمار بر اساس مطالعات سازمان جهانی بهداشت است.

14 : در مجموع سالانه 250 میلیون نفر به دلیل آلودگی آب جان خود را از دست می دهند.

15 : در سال 2025، حدود 3.5 میلیارد نفر با مشکل کمبود آب مواجه خواهند شد.

16 : بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده، سالانه 3.7 تریلیون لیتر فاضلاب از خانه ها، رستوران ها و کارخانه ها به آب های ایالات متحده تخلیه می شود.

17 : قاره آسیا آلوده‌ترین رودخانه‌ها را در میان سایر نقاط جهان دارد که عمدتاً توسط باکتری‌های ایجاد شده از زباله‌های انسانی آلوده شده‌اند.

18 : گفته می شود زباله های پلاستیکی که یکی از آلاینده های اصلی آب هستند باعث مرگ بیش از 100000 گونه از جانداران دریایی شده است.

19 : رودخانه‌های آلوده زباله‌هایی در خود دارند که باکتری‌ها، ویروس‌ها و اشکال مختلف انگل‌های خطرناک را رشد می‌دهند و انسان با نوشیدن آن آب آلوده می‌تواند مبتلا به بیماری‌های کشنده مانند وبا، حصبه، اسهال خونی و بیماری کرم گینه شود.

20 : بیماری های مرتبط با آب آلوده سالانه 3.4 میلیون نفر را می کشند.

21 : متأسفانه، تقریباً 700 میلیون انسان در سراسر جهان آب آلوده می نوشند.

21 : برخی از آلاینده های آب ساخته دست بشر شامل فلزات سنگین مانند آرسنیک، زباله های رادیواکتیو، مواد مغذی، رسوبات و حتی زباله های آلی انسان است.

22 : سرعت انقراض حیات دریایی 5 برابر بیشتر از حیات روی خشکی است.

23 : طبق گزارش یونیسف و سازمان جهانی بهداشت، 894 میلیون نفر از کمبود منابع آب تمیز رنج می برند.

24 : هر سال بیش از 30 میلیارد تن زباله شهری به توده های آبی مانند رودخانه ها، دریاچه ها و عمدتا اقیانوس ها تخلیه می شود.

25 : کارخانجات چرم و صنایع شیمیایی سهم عمده ای در آلودگی آب دارند.

26 : روزانه بیش از 2 میلیون تن زباله انسانی به آب ها تخلیه می شود.

27 : کشتی های مسافربری نیز یکی از عوامل اصلی آلودگی آب هستند. آنها تا نیم میلیون گالن فاضلاب تولید میکنند که مستقیما در آب رها میشود. همچنین، حداقل 40000 گالن نفت توسط کشتی های کروز به اقیانوس ریخته می شود.

28 : هر سال، 1.5 میلیون تن آلاینده نیتروژن از رودخانه می سی سی پی به خلیج مکزیک سرازیر می شود که یک “منطقه مرده” در خلیج مکزیک به اندازه نیوجرسی ایجاد می کند!

29 : کشورهای جهان سوم بیش از 80 درصد زباله های خود را در رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها تخلیه می کنند.

30 : بقایای معادن متروکه 45 درصد از منابع آبهای غربی در ایالات متحده را آلوده کرده است.

31 : در ایالات متحده، 20000 محل دفن زباله های خطرناک وجود دارد که در صورت نشت، آب های زیرزمینی را به شدت آلوده می کنند.

32 : از رودخانه یانگ تسه در چین تا کنون سالانه 25 میلیارد تن زباله صنعتی جمع آوری شده است.

33 : بیش از 70 درصد از رودخانه های چین برای تماس یا مصرف انسان به هر شکلی مناسب نیستند.

34 : رایج ترین آلاینده شیمیایی کودها، نیترات است که آب های زیرزمینی طبیعی را آلوده می کند.

35 : در سال 2000 گزارش شد که سالانه حدود 400 میلیون تن محصولات شیمیایی تولید می شود.

36 : بیش از 80 درصد آب مصرفی در خانه ها بدون تصفیه مناسب به رودخانه ها بازگردانده می شود.

بد نیست بدانید که میتوان با مصرف صحیح آب و پیروی از دستوالعمل های حفظ محیط زیست مانند تفکیک زباله ها، رهانکردن زباله در طبیعت، استفاده از لوازم قابل بازیافت و… از آلوده کردن آب و ایجاد معضل های بزرگ جلوگیری کرد. امیدواریم با خواندن این دانستنی ها، اطلاعات شما در مورد این عنصر مهم و حیاتی و عواقب آلوده کردن آن بیشتر از گذشته شده باشد.