20 دانستنی جالب درباره انرژی باد

همانطور که میدانید انرژی باد یکی از بهترین منابع انرژی جایگزین و تجدیدپذیر است که دوستدار محیط زیست و ایمن ترین روش تولید برق تجدیدپذیر است. در این مقاله با 20 دانستنی کوتاه و جذاب در مورد انرژی باد و توربین های بادی آشنا می‌شویم :

1 : آسیاب های بادی از سال 200 قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفته اند و اولین بار در ایران و چین توسعه یافتند. دریانوردان باستانی با استفاده از باد به سرزمین های دور سفر می کردند. کشاورزان از نیروی باد برای پمپاژ آب و آسیاب غلات استفاده می کردند. امروزه محبوب ترین استفاده از انرژی باد تبدیل آن به انرژی الکتریکی برای رفع نیازهای حیاتی انسان‌هاست.

2 : انرژی بادی یکی از سریعترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان است.

3 : انرژی باد در حال حاضر کمتر مورد توجه و استفاده قرار می گیرد در حالیکه پتانسیل فوق العاده ای برای آینده انرژی جهان دارد! اگرچه در دهه گذشته 25 درصد افزایش استفاده از توربین های بادی نسبت به قبل وجود داشته است، اما انرژی باد هنوز تنها درصد کمی از نیاز انرژی جهان را تامین می کند.

4 : انرژی باد به این دلیل ارزش دارد که منبع انرژی پاک است و حداقل آلودگی را ایجاد می کند. هزینه های عملیاتی پس از نصب توربین ها حداقل است. تولید انبوه و پیشرفت تکنولوژی توربین ها را ارزان تر از قبل می کند.

5 : بزرگترین توربین بادی جهان در هاوایی-آمریکا واقع شده است. ارتفاع آن 20 طبقه است و تیغه هایی به طول یک زمین فوتبال دارد.

6 : ارتفاع توربین های بادی بسیار بزرگ می تواند به هشت تا 650 فوت (200 متر) برسد.

7 : انرژی باد بیش از 20 درصد از کل تولید برق را در کشورهای دانمارک و پرتغال تولید می کند.

8 : یک توربین بادی دارای 8000 جزء مختلف است.

9 : توربین‌های بادی امکان نصب بر روی سازه‌های شناور دریایی دارند که می‌توانند با کمک کابل‌های زیر دریا، انرژی را به خشکی بازگردانند.

10 : بیشتر توربین های بادی مدرن دارای 3 پره هستند که می توانند در اوج بیش از 200 مایل در ساعت (320 کیلومتر در ساعت) به سرعت برسند.

11 : مزارع بادی را می توان در مکان های فراساحلی احداث کرد. بادها در مناطق فراساحلی تندتر و قوی تر هستند اما راه اندازی زیرساخت ها پرهزینه تر است.

12 : بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز تنوع زیستی، سالانه 1300 پرنده از جمله عقاب، شاهین و سایر گونه ها به دلیل توربین های بادی که در مسیر حیاتی مهاجرت‌شان قرار گرفته‌اند، کشته می شوند.

همچین بخوانید

13 : طبق گزارش NREL، یک مگاوات انرژی باد می‌تواند تقریبا 2600 تن دی اکسید کربن (CO2) را جبران کند.

14 : اولین توربین بادی مدرن در دهه 1940 در ورمونت، آمریکا ساخته شد.

15 : انرژی باد بیش از 20 درصد از کل تولید برق را در کشورهای دانمارک و پرتغال تولید می کند.

16 : آلبرت بتز، فیزیکدان آلمانی و از پیشگامان فناوری توربین های بادی بود. او نظریه انرژی باد را کشف کرد و در کتاب خود با نام Wind-Energie منتشر کرد.

17 : تقریباً 80700 نفر در پایان سال 2012 در مشاغل مختلف مرتبط با انرژی باد در زمینه هایی مانند توسعه، مکان یابی، ساخت و ساز، حمل و نقل، تولید، عملیات و خدمات مشغول بودند.

18 : نیروی باد به دلیل عدم نیاز به آب منحصر به فرد و کارآمد است. طبق نظریه کارشناسان، تا سال 2030 نیروی باد باعث صرفه جویی در حدود 30 تریلیون بطری آب در ایالات متحده آمریکا خواهد شد.

19 : توربین های بادی کوچکتر را می توان برای شارژ باتری ها یا به عنوان نیروی پشتیبان در کاروان ها و کشتی های بادبانی استفاده کرد.

20 : در حال حاضر بیشترین ظرفیت نصب و تولید انرژی بادی در چین، آمریکا، آلمان، هند و اسپانیا است. اگر شتاب رشد انرژی بادی در کشور ها پایدار باشد می تواند تا سال 2050 یک سوم نیازهای انرژی کل جهان را برآورده کند.

امیدواریم که این مطالب توانسته باشد میزان علاقه شما نسبت به علوم و مطالعات پیرامون انرژی های تجدیدپذیر و پاک به خصوص انرژی باد را افزایش داده باشد.