چرا انرژی خورشیدی کلید آینده روشن‌تر است؟

انرژی خورشید و نبض بی جان کره‌‌زمین!

همچنان که زنگ خطر برای تغییرات آب و هوایی و تخریب زیست محیطی به صدا درآمده، بین انواع و اقسام راه‌حل ها، انرژی خورشیدی در میان سایر منابع انرژی تجدیدپذیر در خط مقدم حرکت می کند. انرژی خورشیدی در جهت جلوگیری از تغییرات آب و هوایی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای سمی و مضر و با هدف محافظت از زمین و جوامع آن در سال های آینده فوق العاده موثر است. انرژی خورشیدی یکی از توسعه‌یافته‌ترین شکل‌های انرژی تجدیدپذیر است، از مزارع خورشیدی تجاری بزرگ گرفته تا پنل های کوچک خورشیدی در حیاط خلوت شخصی یا پشت بام! این روش انرژی تجدیدپذیر یکی از امیدوارکننده ترین گزینه ها برای کاهش تاثیرات مخرب انسان بر روی کره زمین است. در این مقاله به معرفی 6 مورد از مهمترین دلایل اهمیت این انرژی میپردازیم و متوجه میشویم که چرا انرژی خورشیدی کلید آینده روشن‌تر است.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

گاز گلخانه ای اصطلاحی است که به هوای آلوده و بخارهای تولید شده از سوزاندن سوخت های فسیلی اطلاق می شود که یکی از رایج ترین و مخرب ترین آنها دی اکسید کربن (CO2) است. به طور کلی زمانی که خورشید گرمایش را ساطع می کند، مقداری از آن به فضا منعکس می شود و بقیه روی زمین باقی می ماند. این جریان، امکان ایجاد تعادل در میزان گرما را فراهم می کند. با این حال گازهای گلخانه ای گرمای زمین را جذب کرده و آن را در خود منعکس می کنند، گرما را به دام می اندازند و در نتیجه دمای کلی زمین را افزایش می دهند.

از لحاظ علمی ثابت شده است که این گازها منجر به افزایش دمای کره زمین می شوند که در نتیجه آن چیزی است که ما به عنوان تغییر آب و هوا می شناسیم. علاوه بر این، سایر اشکال آلاینده های ناشی از گازهای گلخانه ای که به اکسیدهای نیتروژن معروف هستند، به طور باورنکردنی برای زندگی حیوانات و گیاهان مضر هستند. کنار گذاشتن اشکال سنتی تولید انرژی و جایگزین کردن آن با انرژی خورشید یکی از راه‌هایی است که می‌توانیم ردپای کربن را کاهش دهیم و میزان انتشار گلخانه‌ای را در هوا کنترل کنیم. از آنجایی که انرژی خورشیدی به خودی خود هیچ گاز سمی منتشر نمی کند، نصب پنل های خورشیدی بدون هیچگونه عواقب مخرب، انرژی خانه و محل کار شما را تامین می کند.

هوای سالم و بدون آلودگی

جدا از بحث گرم شدن زمین، انتشار گازهای گلخانه ای در آلودگی هوا نیز نقش بسزایی دارد. این گازها ذرات سمی را در هوا منتشر می کنند که به آنها آلاینده می‌گویند. آلاینده‌ها هوا را کثیف‌ و مسموم می‌کنند و در نتیجه مشکلاتی برای محیط زیست و سلامت ما ایجاد می‌شود. در واقع هوای آلوده عامل اصلی ایجاد انواع بیماری ها و ناراحتی های تنفسی است، اما انرژی تولید شده از طریق انرژی خورشیدی میزان گازهای گلخانه ای منتشر شده را در مقایسه با سایر منابع تولید انرژی کاهش می دهد. کیفیت بهتر هوا نه تنها به معنای تأثیر کمتری بر بر محیط زیست است بلکه موجب حفظ سلامت ریه های ما میشود. گاز گلخانه ای کمتر یعنی تخریب کمتر محیط زیست و خطر کمتر برای سلامت انسان. علاوه بر این، وقتی انرژی خورشیدی تبدیل به راه‌حل اصلی برای تولید انرژی شود، انرژی های فسیلی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند در نتیجه مقدار کل گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در جو در نهایت شاهد روند نزولی بلندمدت خواهد بود.

صرقه‌جویی در مصرف آب

مانند دیگر منابع مختلف، آب قابل استفاده زمین ما محدود است! جدا از آشامیدن و مصرف شخصی، ما تقریباً در هر صنعتی روی کره زمین، از تولید مواد غذایی و کشاورزی گرفته تا ساخت و ساز و کارخانجات، از آب استفاده می کنیم. به دلیل استفاده گسترده از این عنصر حیاتی، مسئله صرفه‌جویی در آب روز به روز حیاتی‌تر می شود. برخی از مناطق جهان در حال حاضر با کمبود شدید آب و خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند. برخلاف انرژی خورشیدی، سایر اشکال انرژی تجدیدپذیر، مانند انرژی هسته ای یا برق‌آبی، از آب به عنوان محرک اصلی خود استفاده می کنند. این منابع انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق خود به مقدار زیادی آب نیاز دارند، آنها اغلب از سدها برای کنترل جریان آب و تولید انرژی بهره میبرند. سدها مدت‌هاست که بر اکوسیستم‌های محلی اطراف خود تأثیر می‌گذارند، زیرا توقف یا تغییر جریان طبیعی آب می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر گونه‌هایی که در منطقه و اطراف آن زندگی می‌کنند، داشته باشد اما انرژی خورشیدی برق بیشتری را با کمترین وابستگی به منابع طبیعی مانند آب تولید میکند.

کاهش وابستگی و انحصار

پیش از اختراع پنل خورشیدی، اکثر خانه ها از شبکه توزیع برق تامین میشدند، این شبکه برق یک منبع مشترک است که اغلب توسط گروه بزرگی از مردم در یک منطقه خاص استفاده می شود. به طور کلی هر شبکه در مناطق شهری راه اندازی می شود و از خطوط برق فشار قوی و خطوط انتقال هوایی تشکیل شده که برق را به خانه ها و مشاغل می برد. با این حال، از آنجایی که مقادیر زیادی انرژی را نمی توان به طور ایمن ذخیره کرد، این شبکه های توزیع برق باید بر اساس نیاز برق کار کنند. این بدان معنی است که آنها باید به سرعت در دوره های اوج نیاز الکتریکی پاسخگو باشند. در حالی که شبکه های انرژی در تولید مقادیر انبوه برق کارآمد هستند، در برابر رویدادهای آب و هوایی و استفاده بیش از حد آسیب پذیر هستند. برخی مکان‌ها حتی ممکن است که دوره‌های خاموشی را پشت سر بگذارند تا به شبکه اجازه بارگیری مجدد داده شود. پیاده سازی پنل های خورشیدی شخصی گامی عالی به سوی خانه ای مستقل از انرژی و تکیه کمتر بر مخازن انرژی مشترک است. علاوه بر این، انرژی خورشیدی می‌تواند به برطرف کردن مشکل در مواقعی که دیگر منابع برق دچار کمبود می‌شوند، کمک کند.

کم هزینه و ارزان

حرکت به سمت انرژی خورشیدی می تواند به طور قابل توجهی بر امور مالی بلند مدت شما تأثیر مثبت بگذارد. در حالی که هزینه اولیه خرید و اجرای پنل های خورشیدی می تواند قابل توجه باشد اما بازگشت سرمایه در طول زمان باعث می شود که این کار ارزشمند باشد. انرژی خورشیدی حجم زیادی از برق را در طول روز تولید می کند و در نتیجه در هزینه ها صرفه جویی میشود.

کاهش ردپای کربن

مسئولیت شخصی در قبال پایداری! این موضوع برای بسیاری از مردم به یک اولویت تبدیل شده است. همانطور که ما عواقب تغییرات آب و هوایی، از جمله دمای گرمتر، افزایش سطح آب دریاها، و رویدادهای شدید آب و هوایی را تجربه می کنیم، افراد زیادی هستند که احساس وظیفه میکنند تا به کاهش این عواقب کمک کنند. استفاده از انرژی خورشیدی در زندگی روزمره یکی از راه های اساسی است که می توان ردپای کربن را کاهش داد. به غیر از انرژی خورشیدی، راه‌های دیگری برای کاهش مصرف برق و کاهش ردپای کربن وجود دارد. این موارد شامل استفاده از خورشید به عنوان منبع نور طبیعی در طول روز، خاموش کردن چراغ‌ها هنگام خروج از اتاق، و جدا کردن وسایل بلااستفاده از پریز برق است.

ایجاد تغییرات کوچک به سمت یک روش زندگی آگاهانه تر برای کاهش آلودگی و تلاش برای کمک به کاهش پیامدهای تغییرات آب و هوایی کلیدی است. امیدوایم با خواندن این مطلب توجه شما نسبت به اهمیت و تاثیرگذاری انرژی خورشیدی جلب شده باشد.