همه‌چیز درباره شورای جهانی انرژی (اختصاصی)

World Energy Council

اگر شما هم علاقه‌مند به مباحث و خبرهای حول محور انرژی و عناوین مرتبط با آن باشید حتما نام “شورای جهانی انرژی” یا “سازمان جهانی انرژی” را دیده یا شنیده‌اید. اما احتمالا آشنایی چندانی با آن نداشته باشید. در این مقاله اهداف، چشم‌انداز ها، تاریخچه و افراد شورای جهانی انرژی را باهم بررسی میکنیم و همچنین معرفی شورای جهانی انرژی را از زبان خودش میخوانیم.

شورای جهانی انرژی چیست؟

شورای جهانی انرژی به زبان انگلیسی World Energy Council که به‌اختصار (WEC) نامیده می‌شود، یک انجمن جهانی با مأموریت “ترویج عرضه و استفاده پایدار از انرژی به نفع همه مردم” است. شورای جهانی انرژی شبکه‌ای بی‌طرف در اختیار رهبران و دست‌اندرکاران است که یک سیستم انرژی مقرون‌به‌صرفه، پایدار و حساس به محیط‌زیست را برای بیشترین سود ترویج می‌کنند. این شورا که در سال 1923 تشکیل شد، نهاد جهانی انرژی مورد تأیید سازمان مل است که نماینده کل طیف‌های انرژی، با بیش از 3000 سازمان عضو رسمی مستقر در بیش از 90 کشور و متشکل از دولت‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و انرژی است. – ذی‌نفعان مرتبط به شورای جهانی انرژی با میزبانی رویدادهای سطح بالا، انتشار مطالعات معتبر و کار از طریق شبکه گسترده، اعضای خود برای تسهیل گفتگو پیرامون سیاست انرژی در جهان، استراتژی‌های انرژی جهانی، منطقه‌ای و ملی حمایت می‌کند. این شورا تمامی منابع انرژی و فناوری‌های عرضه و تقاضا را پوشش می‌دهد.

شورای جهانی انرژی میزبان کنگره جهانی انرژی است که بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین رویداد انرژی در جهان است و تمام جنبه‌های دستور کار انرژی را پوشش می‌دهد. این کنگره که هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود، بستری را برای رهبران و کارشناسان در تمام جنبه‌های این بخش فراهم می‌کند تا به چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی بپردازند.

World Energy Council

تاریخچه و شکل‌گیری

ایده تأسیس این شورا توسط دانیل نیکول دانلوپ در دهه 1920 مطرح شد. هدف او جمع‌آوری کارشناسانی را از سراسر جهان جهت اجماع، بحث و تصمیم گیری در مورد مسائل انرژی در زمان وقت و آینده بود. او در سال 1923 اولین کمیته های ملی در کشور ها را سازماندهی کرد و اولین کنفرانس جهانی قدرت (WPC) را در سال 1924 ترتیب داد. 1700 کارشناس از 40 کشور در شهر لندن برای بحث در مورد مسائل پیرامون انرژی گرد هم آمدند. این نشست موفقیت آمیز بود و شرکت کنندگان در 11 ژوئیه 1924 تصمیم گرفتند یک سازمان دائمی به نام کنفرانس جهانی قدرت تأسیس کنند و دانلوپ به عنوان اولین دبیرکل آن انتخاب شد. در سال 1968 نام انتخابی، به کنفرانس جهانی انرژی تغییر کرد و در سال 1989 به شورای جهانی انرژی تبدیل شد.

لیست دبیران کل شورای جهانی انرژی :

  • دانیل نیکول دانلوپ – از سال 1302 تا 1306
  • چارلز گری – از سال 1306 تا 1344
  • اریک روتلی – از سال 1344 تا 1364
  • ایان لیندسی – از سال 1364 تا 1376
  • جرالد دوست – از سال 1376 تا 1386
  • کی‌ران اوبراین – از سال 1386 تا 1387
  • کریستوف فرل – از سال 1387 تا 1397
  • آنجلا ویلکینسون – از سال 1397 تا الان
لیست کنگره‌های شورای جهانی انرژی :

شواری جهانی انرژی کنگره‌های خود را اینگونه توصیف می‌کند : برگزاری گفتگوهای تعاملی برای به چالش کشیدن افکار و ایجاد همکاری‌های جدید، جلسات عمومی برای اطلاع رسانی، گفتگو پیرامون انرژی و هدایت دستور کار. تجربیات همه جانبه در سیستم های انرژی آینده و مصاحبه‌ها و گفتگوهایی برای تفکر بلندپروازانه و نوآورانه. در این لیست، تاریخ و مکان هایی که کنگره‌های شورا برگزار شده اند به ترتیب ذکر شده است :

  • لندن، انگلیس – سال 1302
  • برلین، آلمان – سال 1308
  • واشنگتن، آمریکا – سال 1314
  • لندن، انگلیس – سال 1328
  • وین، اتریش – سال 1334
  • ملبورن، استرالیا – سال 1340
  • مسکو، روسیه – سال 1346
  • بخارست، رومانی – سال 1349
  • دیترویت، آمریکا – سال 1352
  • استانبول، ترکیه – سال 1355
  • مونیخ، آلمان – سال 1358
  • دهلی نو، هند – سال 1361
  • کن، فرانسه – سال 1364
  • مونترال، کانادا – سال 1367
  • مادرید، اسپانیا – سال 1370
  • توکیو، ژاپن – سال 1373
  • هوستون، آمریکا – سال 1376
  • بوئنوس آیرس، آرژانتین – سال 1379
  • سیدنی، استرالیا – سال 1382
  • رم، ایتالیا – سال 1385
  • مونترال، کانادا – سال 1388
  • دئگو، کره جنوبی – سال 1391
  • استانبول، ترکیه – سال 1394
  • ابوظبی، امارات متحده عربی – سال 1397
  • روتردام، هلند – سال 1402

World Energy Council

شورای جهانی انرژی از زبان خودش!

اکنون که با تاریخچه، افراد و اهداف شورای جهانی انرژی آشنا شدیم بد نیست که معرفی این شورا را از زبان خودش نیز بخوانیم، این بخش به طور کامل از وبسایت رسمی این مجموعه ترجمه و تا حد امکان به زبان ساده بارگذاری شده است :

ماموریت ما :

“برای ترویج عرضه و استفاده پایدار از انرژی به نفع همه مردم.”

از سال 1923، ما رهبران انرژی در سراسر جهان را برای مقابله با کل چالش‌های سیستم انرژی جذب کرده‌ایم. ما با حفظ چشم انداز جهانی خنثی از فناوری و منابع و از طریق استفاده گسترده از امکانات رهبری، انتقال انعطاف پذیر، بینش، رویدادهای تعاملی و پلتفرم های پویا، انتقال موفق انرژی را تعریف، فعال و تسریع می کنیم تا لحظات استراتژیک تاثیرگذار را ارائه کنیم. شورا سفری را با تمرکز تازه بر نوآوری مشارکتی آغاز کرده است، که نه تنها در مورد فن آوری های جدید است، بلکه نیازمند همکاری در سراسر سیستم برای باز کردن فرصت های رشد تصاعدی و مدیریت موفقیت آمیز انتقال انرژی در همه مقیاس ها است. ما یک پلتفرم انتقال انرژی جهانی هستیم که بخش های مختلف رهبری هوشمند را کنار هم جمع میکنیم و گفتگوی هوشمندانه و آگاهانه را تسریع می کنیم. بیشتر از همه، ما سعی می‌کنیم تجربیات جدیدی را که برای داشتن دانش عملی برای حرکت دادن قطار پیشرفت در انتقال انرژی ایمن، مقرون‌به‌صرفه و فراگیر ضروری است، تهیه کنیم.

یک شبکه انرژی در سراسر جهان :

قدرت واقعی شورای جهانی انرژی از شبکه ای متشکل از بیش از 3000 سازمان عضو در حدود 90 کشور تامین می‌شود. شورا، شبکه جهانی انرژی مبتنی بر اعضا و تنها سازمان انرژی واقعا بین المللی و بی طرف است. ما مستقل و غیرسیاسی هستیم و به صورت پویا در کل بخش انرژی کار می کنیم. ما اعضا محور هستیم و بر ذینفعان متمرکز هستیم و در حمایت از جوامع صرف نظر از کشور، بخش، منطقه، منبع یا فناوری کار می کنیم.

نقشه‌برداری از چشم‌انداز انرژی جهانی :

شورای جهانی انرژی یک ابزار تعاملی ایجاد کرده است: سیستم نظارت بر مسائل انرژی جهانی. این سیستم نظارتی یک بررسی حقایق سالانه از بیش از 2000 رهبر در سراسر جهان است که بر چالش‌های انتقال انرژی تمرکز دارد. نقشه‌ها مسائل کلیدی انرژی، ناسازگاری‌های منطقه‌ای و محلی و چگونگی تغییر آنها در طول زمان را نشان می‌دهند. این ابزار امکان تهیه نقشه های مختلف را برای مقایسه فراهم می کند. شما می توانید داده ها را بر اساس جغرافیا، زمان یا با برجسته کردن مسائل انرژی خاص پیدا کنید. این ابزار می تواند توسط رهبران انرژی، شکل دهندگان و نوآوران برای درک دیدگاه منطقه ای در مورد انتقال انرژی ملی و جهانی استفاده شود. ابزار نظارت بر مسائل مختلف به موضوعات، نگرانی‌ها و اولویت‌های اقدامی که رهبران انرژی جهانی بر روی آنها تمرکز دارند، ارائه می‌دهد.

تبدیل انرژی پایدار به واقعیت : 

ماموریت ما بر آینده انرژی پایدار متمرکز است. در سراسر جهان، یک میلیارد نفر بدون دسترسی به زیرساخت های انرژی زندگی می کنند و اهداف اقلیمی نادیده گرفته می شوند، فشار بر امنیت انرژی افزایش می یابد. برای دستیابی به پایداری باید تعادل بین امنیت انرژی، برابری و محیط زیست برقرار شود. با در نظر گرفتن این موضوع، شورای جهانی انرژی شاخص (Trilemma Energy) را ایجاد کرده است که با ارائه چارچوبی روشن برای ارائه تحول انرژی و تبدیل سیستم های انرژی پایدار به واقعیت، امکان توسعه سیاست های بهتر را فراهم می کند.

اطلاع‌رسانی در مبحث انرژی :

عضویت و وظایف شورای جهانی انرژی، کل چشم انداز انرژی جهان را در بر می گیرد. این شامل سازمان های بخش دولتی و خصوصی و فناوری و اطلاعات، می‌شود. شورا بحث انرژی را اطلاع رسانی می کند و ابزارهای عملی را برای حمایت از جوامع تأثیرگذار در تسریع تلاش های انتقال انرژی به مردم ارائه می کند. جعبه ابزار انتقال انرژی می تواند برای ایجاد گفتگوی با کیفیت با طیف متنوعی از سهامداران انرژی در سراسر شبکه استفاده شود. هدف تشویق اقدامات مشترک از جمله آزمایش، تفکر آینده و توانمندسازی معاملات پایدار است. جعبه ابزار شامل پنج ابزار بینش است و ایده هایی در مورد نحوه استفاده از آنها برای تجزیه و تحلیل و رسیدگی به چالش های انتقال انرژی ارائه می دهد. شورای جهانی انرژی در تحقیقات، ابزارها، بسترها و جوامع مورد نیاز برای تسریع انتقال انرژی سرمایه گذاری می‌کند.

تاریخچه ما :

شورای جهانی انرژی در سال 1923 ایجاد شد، زمانی که دانیل دانلوپ، 40 کشور را گرد هم آورد تا مشکلات پیش روی صنعت انرژی جهانی را مورد بحث قرار دهد. از آن زمان تاکنون، شورای جهانی انرژی غیردولتی و غیرتجاری بوده است. شورا در برابر تغییرات بسیاری، از تحولات ژئوپلیتیکی و اقتصادی تا تغییر کامل در نحوه درک و استفاده مردم از انرژی مقاومت کرده است. باید خود را با دنیای در حال تغییر وفق دهد. در طول تاریخ، هرگز از مفهوم اولیه سازمانی که بی طرف، عینی و واقع بینانه است دور نشده است. در نتیجه، تحلیل‌ها و برنامه‌های عملی آن همواره انرژی پایدار را برای همه ترویج کرده است. امروزه، شورای جهانی انرژی تقریباً 100 کمیته ملی عضو دارد. فهرست اعضای آن شامل دولت ها، مشاغل و سازمان های متخصص است. کنگره جهانی انرژی که بیش از 20 بار از زمان تأسیس این سازمان برگزار شده است، برترین گردهمایی انرژی در جهان است. شورای جهانی انرژی به ساختن تاریخ طولانی و پایدار خود به عنوان یک بازیگر کلیدی در صحنه انرژی جهانی ادامه می دهد.

رهبری :

شورای جهانی انرژی، هم یک موسسه خیریه ثبت شده و هم یک شرکت فرعی تجاری است. فعالیت های شورا از طریق دبیرخانه اصلی در لندن هماهنگ می‌شود.

مشاغل :

شورای جهانی انرژی دارای کمیته های عضو در حدود 90 کشور است که دبیرخانه آن در لندن مستقر است. کاری که ما انجام می‌دهیم متنوع است و از کار با افراد باهوش و با استعداد برای کمک به انجام ماموریت خود در زمینه انرژی پایدار برای همه لذت می‌بریم.

جمع بندی :

همانطور که گفته شد، شورای جهانی انرژی با تکیه بر تحقیقات و پژوهش‌های خود، گزارشاتی را درباره موضوعات مختلفی از جمله تولید و مصرف انرژی، تغییرات اقلیمی، امنیت انرژی، اقتصاد انرژی و … منتشر می‌کند. همچنین، این سازمان با برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها و جلسات متعدد، فرصت را برای بحث و گفتگو در مورد چالش‌های انرژی در جهان فراهم می‌کند. شورای جهانی انرژی تلاش می‌کند تا با تأمین منابع انرژی به صورت پایدار و هوشمندانه، بهبود کیفیت زندگی مردم را تضمین کند و به عنوان یکی از مهمترین سازمان‌های حوزه انرژی در جهان شناخته می‌شود. امید است با مطالعه این مقاله با شورای جهانی انرژی یا همان (WEC) آشنا شده باشید.