مزایا و معایب پنل‌های خورشیدی

انرژی خورشیدی از مهمترین منابع انرژی تجدیدپذیر جهان است. این منبع، پاک و رایگان است و می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و انحصار منابع طبیعی کمک کند. همچنین در بلندمدت باعث کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد. اما این منبع انرژی پرکاربرد و قدرتمند مانند هر انرژی دیگری دارای مزایا و معایب خاص خودش است. در این مقاله سعی شده تا تمامی عیوب و مزیت های پنل‌های خورشیدی به طور مفید و مختصر بررسی شود.

مزایا :

منبع بزرگ انرژی

در بین تمام مزیت‌ها مهمترین چیز منبع انرژی است! انرژی خورشید یک منبع قدرتمند و تجدیدپذیر است و می توان آن را در تمام مناطق جهان مهار و استفاده کرد. خورشید هر روز در دسترس است و انرژی آن مستقیم به زمین میرسد، برخلاف برخی منابع انرژی دیگر که تمام می‌شوند یا متوقف می‌شوند. تا زمانی که خورشید باشد انرژی خورشیدی نیز قابل دسترس است و میتوان با استفاده از پنل های خورشیدی از این نعمت بزرگ به طور کامل استفاده کرد.

صرفه‌جویی

صورتحساب ها! از آنجایی که بخشی از انرژی مصرفی منزل یا محل کار با انرژی تولید شده خورشید تامین خواهد شد، کاهش چشمگیر هزینه ها و صرفه‌جویی را برایتان به دنبال خواهد داشت. اینکه چقدر در هزینه قبوض خود صرفه جویی می‌کنید بستگی به تعداد و اندازه پنل‌ها و میزان استفاده شما از انرژی دارد. علاوه بر این، نه تنها میتوان در قبوض صرفه جویی کرد، بلکه اگر بیشتر از آنچه استفاده می کنید انرژی تولید کنید حتی امکان دریافت پول برای انرژی مازاد که از طریق سامانه ضمانت صادرات هوشمند (SEG) به شبکه بازگردانده نیز وجود دارد. البته این مورد در صورتی میسر است که سیستم پنل خورشیدی شما به شبکه متصل باشد.

تنوع در کاربرد

شاید فکر کنید که انرژی جذب شده از نور خورشید تنها معطوف به روشنایی یک خانه یا تامین برق یک کارگاه است اما اینطور نیست! انرژی خورشیدی می‌تواند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. شما می توانید برق (فتوولتائیک) یا گرما (گرمایی خورشیدی) تولید کنید. از انرژی خورشیدی می توان برای تولید برق در مناطق بدون دسترسی به شبکه انرژی، تقطیر آب در مناطقی با منابع محدود آب پاک و حتی تامین نیرو برای ماهواره ها در فضا استفاده کرد! انرژی خورشیدی همچنین می تواند در مصالح مورد استفاده برای ساختمان ها ادغام شود. این تنوع در موارد مصرف یکی از مزیت های جذاب این سیستم است.

هزینه نگهداری کم

سیستم های انرژی خورشیدی به طور کلی نیازی به تعمیر و نگهداری خاص و زیادی ندارند.فقط باید آنها را نسبتاً تمیز نگه داشت، تمیزکاری پنل ها معمولا چند بار در سال انجام میشود. اکثر تولید کنندگان پنل‌های خورشیدی قابل اعتماد، 20-25 سال ضمانت ارائه می دهند. همچنین از آنجایی که قطعه متحرکی وجود ندارد، فرسودگی و استهلاک در کار نیست. معمولا اینورتر تنها بخشی است که بعد از 5-10 سال نیاز به تعویض دارد چراکه به طور مداوم برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق و گرما کار می کند. به غیر از اینورتر، کابل ها نیز به بررسی و نگهداری نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که سیستم انرژی خورشیدی شما با حداکثر کارایی کار می کند. بنابراین، پس از پوشش هزینه اولیه خرید و راه اندازی، می‌توانید انتظار خرج بسیار کمی برای تعمیر و نگهداری داشته باشید.

آینده روشن

فناوری و تکنولوژی در صنعت انرژی خورشیدی به طور مداوم در حال پیشرفت است و این پیشرفت ها در آینده بیشتر هم خواهد شد. نوآوری‌ها در فیزیک کوانتومی و فناوری نانو به طور بالقوه می‌توانند اثربخشی پنل‌های خورشیدی و ورودی الکتریکی سیستم‌های انرژی خورشیدی را دو یا حتی سه برابر کنند. این موضوع نوید از یک آینده روشن و قدرتمند برای سیستم های انرژی خورشیدی می‍دهد. میتوان انتظار داشت که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد نسل جدیدی از پنل های خورشیدی با هزینه هایی کمتر و کارایی بیشتر باشیم.

معایب :

هزینه اجرا
هزینه اولیه خرید و راه‌اندازی یک سیستم خورشیدی نسبتاً زیاد است. این موارد شامل پنل ها، اینورتر، باتری، کابل ها و اجرت نصب و راه اندازی می شود. با این وجود همانطور که گفته شد، فناوری های خورشیدی به طور مداوم در حال توسعه هستند، پس می توان انتظار داشت که این هزینه ها در آینده‌ نزدیک کاهش یابد. البته لازم به ذکر است با درنظر نگرفتن هزینه بالای خرید و نصب این سیستم، شما در آینده از مزیت های این سیستم بهره‌مند خواهید شد به طوریکه حتی میتوان هزینه اولیه زیادی که انجام شده را نادیده بگیرید.

وابستگی به شرایط جوی
اگرچه همچنان می توان انرژی خورشیدی را در روزهای ابری و بارانی جمع آوری کرد، اما این موضوع کارایی را کاهش میدهد. پنل ها برای جمع آوری موثر انرژی به نور خورشید وابسته هستند. بنابراین، چند روز ابری و بارانی در هفته می تواند تأثیر محسوسی بر سیستم شما داشته باشد، همچنین باید در نظر داشته باشید که انرژی خورشیدی در طول شب قابل جمع آوری نیست. این مورد مهمترین عیب سیستم های خورشیدی است.

ذخیره انرژی خورشید گران است!
انرژی ذخیره شده خورشیدی یا باید فورا استفاده شود یا می‌توان آنرا در باتری های بزرگ مخصوص ذخیره کرد. این باتری ها که در سیستم های خورشیدی خارج از شبکه استفاده می شوند، می توانند در روز شارژ شوند تا انرژی در شب مصرف شود‌ قطعا استفاده از انرژی خورشیدی در طول روز و گرفتن انرژی از شبکه در طول شب هوشمندانه تر است اما این باتری ها بسیار گران‌قیمت هستند و بعضا خرید و نصب آنها مقرون‌به‌صرفه نیست.

اشغال فضای زیاد
واضح است که هر چه بخواهید انرژی بیشتری ذخیره کنید، به پنل های خورشیدی بیشتری نیاز خواهید داشت، چراکه باید تا حد امکان نور خورشید را جمع آوری کنید. پنل های خورشیدی به فضای زیادی نیاز دارند و برخی از سقف ها به اندازه کافی بزرگ نیستند تا تعداد پنل های خورشیدی مورد نظر شما را پوشش دهند. امکان نصب پنل ها در حیاط نیز وجود دارد اما باید آنها را از نظر دسترسی به نور خورشید بررسی کنید. اگر فضای لازم برای نصب همه پنل‌های مورد نظرتان را ندارید، تنها راه اینست که تعداد کمتری نصب کنید تا برخی از نیازهای انرژی خود را برآورده کنید.

ردپای آلودگی
اگرچه آلودگی مربوط به سیستم های انرژی خورشیدی در مقایسه با سایر منابع انرژی به مراتب کمتر است اما کاملا عاری از آلودگی نیست. حمل و نقل و نصب سیستم های خورشیدی با انتشار گازهای گلخانه ای همراه بوده و همچنین برخی از مواد سمی و محصولات خطرناک در طول فرآیند ساخت سیستم های فتوولتائیک خورشیدی استفاده می شود که می‌تواند به طور غیر مستقیم بر محیط زیست تأثیر بگذارد. با این وجود، انرژی خورشیدی در بین سایر منابع انرژی جایگزین کمترین آلودگی را دارد.

جمع‌بندی :

انرژی خورشیدی یکی از خالص ترین اشکال انرژی است که در صورت استفاده صحیح می تواند حتی نیاز انرژی کل جهان را تامین کند. انرژی خورشیدی کاملا به خورشید وابسته است، پس تا زمانی که خورشید وجود دارد نیازی نیست نگران انرژی خورشیدی باشیم. اما عوامل تعیین کننده خاصی هم وجود دارد که همه باید قبل از راه اندازی پنل های خورشیدی در نظر گرفته شود. هزینه اولیه، محدودیت فضا و منطقه جغرافیایی ممکن است برنامه های شما را برای نصب یک سیستم انرژی خورشیدی مختل کند. با این حال، انرژی خورشیدی همچنان در حال تکامل است و ممکن است روزی برسد که شاهد یک سیستم پربازده و کم هزینه جهانی باشیم.