3 اشتباه رایج عامل کاهش عمر باتری موبایل

عوامل کاهش عمر باتری گوشی

باتری تلفن همراه و عوامل رایج در کاهش عمر آن

از زمانی که گوشی های هوشمند بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شد، به همراه آن نیز نگرانی‌ها برای حفظ و سالم نگه داشتن این وسیله نیز از دغدغه های اصلی همگان شده است. ما هر ساعت از شبانه روز را با گوشی هوشمندمان سروکار داریم، پس بکارگیری صحیح و استفاده بهینه از موبایل باعث میشود تا بهره‌وری حداکثری را داشته باشیم. یکی از عوامل مهم و حیاتی که در کارکرد و عمر موبایل های هوشمند نقش حیاتی ایفا می‌کند باتری است. باتری وظیفه تامین انرژی و روشن نگه داشتن موبایل شما را ایفا می‌کند. هر چه باتری گوشی شما قدرتمندتر باشد زمان بیشتری جهت بهره‌مند شدن از امکانات و استفاده از آنرا دارید. بسیاری از افراد با این مشکا مواجه هستند که باتری موبایل‌شان به سرعت تمام می شود حتی اگر نو و جدید باشد و غالبا نیز شرکت سازنده را مقصر این مشکل می دانند، اما همیشه هم سازنده مسئول نیست! اگرچه باید توجه داشت که باتری تلفن همراه یک قطعه مصرفی بوده و با گذشت زمان از کارایی آن کاسته خواهد شد اما با پرهیز از اقدامات اشتباه، می‌توان این زوال را کاهش داد و از حداکثر طول عمر مفید باتری استفاده کرد. در این مقاله سه اشتباه رایج که باعث افت قابل‌توجه کیفیت باتری و کاهش عمر آن می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

اشتباه اول : شارژ کردن موبایل در سطح اشتباه

باید بدانید زمانی که باتری تلفن همراه کاملا خالی می شود صدمات بسیار زیادی را متحمل خواهد شد، اولین اشتباه رایج این است که ما صبر می کنیم تا باتری به سطوح بسیار پایین برسد و سپس آن را تا 100 درصد شارژ کنیم. علاوه بر این، زمانی که باتری در حالت “شارژ سریع” شارژ می شود، پس از 80 درصد شارژ، بهره‌وری به حداقل میرسد و ولتاژ بالا به خوبی توسط باتری جذب نمی شود. به همین دلیل، اکثر سازندگان تلفن همراه این هشدار داده‌اند که نگه داشتن سطح باتری تا حد ممکن نزدیک به (30٪ تا 80٪) می‌تواند به طور موثری عمر آن را افزایش دهد. بنابراین، اگر دلیل قانع‌کننده‌ای برای شارژ در سطحی غیر میزان گفته شده وجود نداشته باشد، باید گوشی هوشمند را فقط زمانی شارژ کنیم که میزان شارژ به 20-30٪ کاهش یابد و زمانی که سطح حداکثر به 80-90٪ رسیده است، آن را قطع کنیم. اپلیکیشن هایی نیز وجود دارند که می توانند در این امر به ما کمک کنند و به ما یادآوری کنند که باتری تلفن همراه در این سطوح بحرانی قرار دارد.

اجازه ندهید سطح باتری به کمتر از 20 درصد برسد و زمانی که به حداکثر 80 درصد رسید از شارژر جدا کنید

اشتباه دوم : شارژ کردن موبایل در زمان غلط

در گوشی‌های هوشمند مدرن از باتری‌های لیتیومی استفاده میشود این نوع باتری ها واکنش شدیدی به دما دارند و بسیار آسیب‌پذیر هستند. به عنوان مثال، اگر در حال انجام بازی با تلفن همراه خود هستید و دیدید که سطح باتری کاهش یافته است، بدترین و بزرگترین اشتباه این است که بلافاصله آن را به شارژر وصل کنید. در واقع اگر سطح باتری به زیر 20 درصد هم رسیده باشد همانطور که قبلاً گفته شد، آسیب دو برابر میشود! با افزایش دما در طول مدت بازی یا تماشای فیلم، شارژ سریع، دمای باتری موبایل را به بیش از 40 درجه سانتیگراد افزایش می دهد که حداکثر حد مجاز است. و اگر این کار انجام شود، منجر به از دست رفتن ظرفیت می شود.
بنابراین، زمانی که سطح باتری پس از استفاده مداوم و زیاد کاهش می یابد، باید گوشی را به مدت 5-10 دقیقه به حال خود رها کنیم تا دما پایین بیاید و سپس آن را به شارژر وصل کنیم. در برخی از گوشی های هوشمند نیز تنظیماتی تعبیه شده که گوشی به محض داغ شدن به صورت خودکار خاموش میشود. برای اطلاع و کنترل دمای گوشی می توان از برنامه های ویژه‌ای که وجود دارد استفاده کرد.

هیچگاه گوشی را پس از استفاده مداوم و زیاد بلافاصله به شارژر متصل نکنید

 

باتری موبایل

اشتباه سوم : نگه داشتن مداوم موبایل در شارژ

سازندگان بزرگ تلفن همراه مانند سامسونگ توصیه های روشنی در مورد باتری موبایل ارائه می‌دهند : گوشی خود را برای مدت طولانی به شارژر متصل نگه ندارید زیرا ممکن است عمر باتری را کاهش دهد! البته این یک باور غلط است که اتصال مداوم تلفن همراه به شارژر باعث اضافه بار و آسیب های دیگر می شود، زیرا تلفن های هوشمند مدرن به اندازه کافی هوشمند هستند که اجازه چنین چیزی را نمی دهند. با این حال نگه داشتن تلفن همراه به طور مداوم در شارژر به خصوص در وسیله نقلیه، علاوه بر این که از حد مجاز باتری یعنی 80٪ تا 90٪ عبور میکند، به طور ناخواسته عمر باتری را کاهش میدهد.

هرگز موبایل به صورت مداوم و بیش از حد در شارژ نگه ندارید

همانطور که میدانید هر روز وابستگی ما به تکنولوژی بخصوص گوشی های هوشمند بیشتر و بیشتر می شود، این موضوع باعث میشود تا بیش از پیش به حفظ سلامت و اطمینان از کارکرد صحیح گوشی هوشمند توجه کنیم. باتری گوشی نیز یک وسیله مصرفی است که طبق نظر کارشناسان به طور معمول عمر آن بعد از 3 تا 5 سال تمام می شود. شما میتوانید با استفاده درست و رعایت نکات کلیدی که گفته شد از عمر مفید کامل باتری استفاده نمایید. امید است این مطالب جهت حفظ بهتر باتری تلفن هوشمندتان به شما کمک کرده باشد.