30 دانستنی جذاب درباره انرژی خورشید

انرژی خورشیدی محبوب ترین و کارآمدترین انرژی تجدیدپذیر در جهان است که به سرعت در حال توسعه و پیشرفت است. از آنچا که بکارگیری انرژی خورشیدی و پنل های خورشیدی در جهان روز به روز در حال بیشتر شدن است بد نیست کمی بیشتر با آن آشنا شویم. در اینجا به 30 دانستی جذاب و شگفت انگیز پیرامون این انرژی اشاره شده است که شاید قبلا نشنیده بودید :

1 : انرژی خورشیدی بدون هزینه و بی انتهاست. کمتر از 10 دقیقه طول می کشد تا نور 90 میلیون مایل از خورشید تا زمین را طی کند و این روند هر روز بدون توقف اتفاق می افتد.

2 : انرژی خورشیدی فراتر از نیاز های بشر است! تابش یک ساعت انرژی خورشید و مهار آن برای نیاز یک سال کل دنیا کفایت می‌کند.

3 : مردم برای اولین بار از انرژی خورشیدی در قرن هفتم قبل از میلاد استفاده میکردند، با استفاده از ذره بین برای برافروختن آتش با نور خورشید. در قرن سوم قبل از میلاد، یونانی ها و رومی ها شروع به استفاده از انرژی خورشیدی با آینه برای روشن کردن مشعل برای مجالس مذهبی میکردند. پ

4 : انرژی خورشیدی یکی از امن ترین و سبزترین راه حل ها برای راه اندازی سیستم های کلیدی خانه شما مانند : روشنایی، تهویه مطبوع، آبگرمکن، گرمایش حرارتی، فن های تهویه و… است.

5 : انرژی خورشیدی هیچ آلودگی تولید نمی کند. به جز آلودگی تولید شده در طول فرآیند تولید، انرژی خورشیدی یکی از پاک ترین و پایدارترین منابع انرژی در جهان است.

6 : الکساندر ادموند بکرل “اثر فتوولتائیک” را در سال 1839 به طور رسمی کشف کرد، یک سال پس از آن که یک صنعت اولین نیروگاه زغال سنگ را ساخت.

7 : دانشمندان سلول های خورشیدی سیلیکونی را در سال 1954 ایجاد کردند. Bell Labs مسئول ایجاد سلول های PV سیلیکونی مدرن در سال 1954 است. از آن زمان، راندمان این سلول ها بیش از چهار برابر افزایش یافته و قیمتش به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

8 : اکثر سیستم های خورشیدی دارای ضمانت نامه ای بین 25 تا 30 سال هستند که اساسا طول عمر پنل های خورشیدی است.

9 : زمین روزانه حدود  174 پتاوات تابش خورشیدی دریافت می کند، 1 پتاوات برابر با 1 کوادریلیون وات است. حدود 30 درصد از تشعشعات خورشیدی که به زمین برخورد می کند، در اتمسفر بالایی آن باقی می ماند و سپس به فضا بازتاب می شود. ابرها، اقیانوس ها و خشکی بقیه را جذب می کنند.

10 : بحران نفتی 1970 به طور غیرمستقیم جرقه تحقیقات فناوری خورشیدی را برانگیخت. این بحران نشان داد که سوخت های فسیلی به عنوان یک منبع انرژی چقدر آسیب‌پذیر هستند. این منجر به تحقیق در مورد راه‌حل‌های انرژی جایگزین، مانند فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر خورشیدی شد. در طول این دهه، انرژی خورشیدی و بادی در سطح جهانی شروع به افزایش سرعت کردند.

11 : انرژی خورشیدی محبوب ترین شکل تولید برق جدید در جهان است.

12 : بزرگترین تاسیسات ناوگان انرژی خورشیدی جهان در کشور چین دارد که 205 گیگاوات برق تولید می‌کند. همچنین هدف این کشور خنثی سازی کل انتشار کربن و استفاده 100 درصد از انرژی پاک تا سال 2060 است.

13 : ایالت کالیفرنیا بیشترین انرژی خورشیدی را در آمریکا تولید می کند. از سال 2022، کالیفرنیا در رتبه اول ایالتی در تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی قرار دارد. تولید انرژی PV خورشیدی این ایالت 32 درصد از کل تولید برق کشور از طریق انرژی خورشیدی را تشکیل می دهد.

14 : آلودگی، مانع از رسیدن پرتوهای خورشید به سطح زمین می شود. مناطق شهری دارای مه، دود و آلودگی هوا هستند و این به تولید انرژی خورشیدی آسیب می رساند. سولفات‌های موجود در هوای آلوده، تشعشعات را منعکس می‌کنند و از رسیدن آن به زمین و در نتیجه پنل‌های خورشیدی جلوگیری می‌کنند. برای مثال دهلی-هند، حدود 12 درصد کمتر از زمانی که هوای پاک‌تری داشت، خورشید را می‌بیند.

15 : شهری با 100٪ انرژی خورشیدی! شهر لاس‌وگاس در آمریکا به طور کامل به انرژی های تجدیدپذیر از طریق تولید انرژی خورشیدی وابسته است.

16 : کسانی که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند سالانه تا 35 تن دی اکسید کربن (CO2) صرفه جویی میکنند. تلاش جمعی رو به رشدی برای تکیه بر منابع انرژی پاک وجود دارد که یکی از آنها انرژی خورشیدی است. مصرف کنندگان انرژی خورشیدی سالانه حدود 35 تن در انتشار CO2 و 75 میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی می‌کنند.

17 : انرژی خورشیدی سلامت جهان را بهبود می بخشد. سوزاندن سوخت های فسیلی آلودگی سمی ایجاد می کند و به سلامت جهانی آسیب می رساند. این آلودگی به اندازه HIV یا مالاریا و… قدرتمند است. عواقب این آلودگی خطر برای جان کودکان، افراد مسن و همه گیاهان و موجودات زنده دارد. انرژی خورشیدی میزان سوخت های فسیلی که صنایع برای تولید برق استفاده می کنند را به شدت کاهش می دهد. این بدان معناست که آلودگی کمتری وارد هوا و ریه های ما می شود.

18 : انرژی خورشیدی عاری از آلودگی صوتی است. سیستم های پنل خورشیدی فاقد قطعات متحرک هستند و برای تولید برق به سوخت یا ماده خاصی نیاز ندارند. این باعث می شود که آنها کاملاً عاری از آلودگی صوتی باشند و در نهایت سکوت و قدرت انرژی تولید کنند.

19 : انرژی خورشیدی به طور غیرمستقیم زیست توده ایجاد می کند. فتوسنتز، انرژی خورشیدی را به لطف گیاهان به انرژی شیمیایی تبدیل می کند. این انرژی شیمیایی در نهایت زیست توده (سوخت زیستی) ایجاد می کند. زیست توده مواد گیاهی یا حیوانی است که در نهایت تبدیل به سوختی برای تولید گرما یا الکتریسیته می شوند. چوب، کود ها و زباله‌های آلی همگی نمونه‌هایی از زیست توده هستند. اینها به تدریج پس از طی مدت زمان طولانی تبدیل به سوخت های فسیلی می شوند.

20 : سیستم های ذخیره حرارتی می توانند انرژی خورشیدی را ذخیره کنند. شما می توانید انرژی خورشیدی را به صورت گرما در سیستم های ذخیره حرارتی با استفاده از موادی با حرارت ویژه بالا ذخیره کنید. این مواد شامل سنگ، خاک، آب و حتی نمک های مذاب است.

21 : ماموریت های فضایی بر انرژی خورشیدی تکیه دارند. شاید تعجب کنید که بدانید صنعت فضایی، فناوری خورشیدی را در اوایل دهه 1950 برای تامین انرژی فضاپیماها به کار گرفت. به عنوان مثال، ونگارد 1 اولین ماهواره ای بود که از طریق سلول های خورشیدی برق تولید کرد. این قدیمی ترین ماهواره ساخت بشر است که هنوز در مدار است و تا به امروز بیش از 6 میلیارد مایل را طی کرده است. مروزه کشورهای مختلف هنگام اعزام فضاپیماها به ماموریت، از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی استفاده می کنند.

22 : مردم انرژی خورشیدی را به عنوان آینده انرژی جایگزین می شناسند. انرژی خورشیدی برخلاف سوخت‌های فسیلی آلاینده نیست و به مبارزه با تغییرات آب و هوایی جهان و اثر گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. بسیاری از مردم اکنون آن را به عنوان آینده منبع انرژی جایگزین و تجدیدپذیر آینده می‌شناسند. و همانطور که افراد بیشتری حقایق را در مورد انرژی خورشیدی درک می کنند، این سطح تشخیص افزایش می یابد.

23 : به لطف فراوانی نور خورشید و فرآیند نصب آسان سیستم خورشیدی، انرژی خورشیدی منبع انرژی موقت ترجیحی است. سایت های معدن، نمایشگاه های مسافرتی و حتی بازی های المپیک، صفحات خورشیدی را در مکان های لازم به صورت کوتاه مدت حمل و نصب می کنند. مطمئناً این یکی از شگفت‌انگیزترین و بهترین مزیت و کاربرد انرژی خورشیدی است.

24 : پنل های خورشیدی عملاً بدون تعمیر و نگهداری هستند و برای چندین دهه عمر  می کنند. هنگامی که آنها را نصب کردید، هیچ هزینه تکراری وجود ندارد. به علاوه، تا زمانی که بلایای طبیعی شدیدی رخ ندهد، هیچ اتفاقی برای پنل ها رخ نخواهد داد.

25 : انرژی خورشیدی می تواند آب را از طریق سیستم های آب‌گرم‌کن با انرژی خورشیدی گرم کند. برخی از سیستم های آب گرم خورشیدی می توانند آب را تا دمای 140 درجه سانتیگراد گرم کنند.

26 : انرژی خورشیدی می تواند به تصفیه آب شور کمک کند! تولید نمک از آب دریا یکی از قدیمی ترین کاربردهای انرژی خورشیدی است بدون استفاده از مواد شیمیایی یا برق. انرژی خورشیدی می تواند آب آشامیدنی را شور یا آب شور را تصفیه کند.

27 : انرژی خورشیدی می تواند آب را پاستوریزه کند. پاستوریزه کردن، فرآیند ضد عفونی کردن آب با استفاده از حرارت یا تشعشع به جای جوشاندن است. پاستوریزاسیون آب نتایجی مشابه با جوشاندن دارد، اما تکمیل آن زمان بیشتری می برد. پاستوریزاسیون خورشیدی به 6 دقیقه نوردهی در دمای 149 تا 167 درجه فارنهایت نیاز دارد.

28 : در کشور های پیشرفته انرژی خورشیدی در خدمت حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس ها است. تکنسین ها پنل های خورشیدی روی اتوبوس ها نصب نمی کنند. در عوض، پنل‌هایی را در سقف ایستگاه‌های اتوبوس قرار می‌دهند تا انرژی خورشیدی را جذب کنند و برای استفاده بعدی برق تولید کنند. در طول برنامه حمل و نقل، اتوبوس ها می توانند به ایستگاه های شارژ وصل شوند و باتری های خود را شارژ کنند.

29 : سیستم های پنل خورشیدی دارای پنج جزء اصلی هستند. یک سیستم پانل خورشیدی مسکونی شامل تعداد متغیری از پنل های خورشیدی و همچنین اینورتر، باتری، تنظیم کننده شارژ، سیم کشی و سایر مواد پشتیبانی می شود. پنل های خورشیدی نور خورشید را جذب می کنند که اینورتر آن را به برق تبدیل می کند. سپس باتری برق را ذخیره می کند. تنظیم کننده شارژ، باتری را از شارژ بیش از حد جلوگیری می کند. شارژ بیش از اندازه باتری  می‌تواند باعث کاهش عمر و خرابی آن شود.

30 : احتمالاً می دانید که انرژی خورشیدی می تواند سوخت وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)، قطارها و حتی فضاپیماها را تامین کند. اما ممکن است در مورد هواپیماهایی با انرژی خورشیدی که می توانند در سراسر جهان بدون منبع انرژی به جز انرژی خورشیدی پرواز کنند، ندانید! در سال 2016، برتراند پیکارد خلبان و کاشف سوئیسی با هواپیمای خورشیدی خود، Solar Impulse II، ابوظبی را ترک کرد. او توانست یک پرواز جهانی را که تماماً از انرژی خورشیدی سوخت می گرفت را تکمیل کند.

 

امیدواریم با خواندن این مطالب، آگاهی و علاقه شما نسبت به انرژی های تجدیدپذیر به خصوص انرژی خورشیدی بیش از پیش شده باشد.