4 ترفند مهم برای صرفه‌جویی انرژی در منزل

صرفه‌جویی در انرژی، یک هدف مشترک!

از منزل تا محل کار یا تفریح در دل طبیعت و پیاده‌روی روزانه ما با انرژی سروکار داریم! در دنیای امروز زندگی همه ما به وجود انرژی گره خورده است و این یک امر ناگزیر است. اهميت و لزوم صرفه جويی انرژی در ایران و دنیا سال هاست که مورد بحث و بررسي قرار گرفته، در حال حاضر انرژی از مهم‌ترین منابع طبیعی بشریت به شمار میرود اما مصرف بی رویه و الگوی های غلط در بکارگیری انرژی حالا تبدیل به یکی از بزرگ ترین مشکلات در دنیا تبدیل شده است. صرفه‌جویی در انرژی حالا یک هدف مشترک است که در صورت رعایت می‌تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد از جمله این مزایا میتوان به کاهش هزینه‌های اقتصادی، افزایش راندمان انرژی و کمک به محیط زیست اشاره کرد. ما در منزل با انرژی زیاد سروکار داریم و به همین علت می‌بایست حداکثر قواعد و امکانات را برای صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت انرژی بکار بگیریم چراکه انرژی بخشی از زندگی ماست، در این مقاله با 4 ترفندی که به کمک آنها میتوان در مصرف انرژی و هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد آشنا می‌شویم.

ترفند اول : استفاده از لامپ های کم مصرف و استاندارد

لامپ های فلورسنت (CFL) یا لامپ‌های LED را جایگزین لامپ های رشته ای و پرمصرف کنید. این لامپ ها علاوه بر نور بیشتر و بهتر و مصرف انرژی کمتر، فاقد جیوه و مواد سمی هستند که باعث حفظ سلامت محیط شما و محیط زیست خواهد شد. لامپ های رشته‌ای و قدیمی بخش بسیار زیادی از انرژی را به صورت گرما هدر می‌دهند و همین امر موجب افزایش میزان مصرف انرژی و ایجاد هزینه خواهد شد همچنین باعث گرمتر شدن هوا در فصل تابستان میشود. قابل به ذکر است که لامپ های فلورسنت و LED طول عمر بالاتری نسبت به سایر لامپ ها دارند.

ترفند دوم : کشیدن لوازم برقی بلااستفاده از پریز

شاید تا الان نمی‌دانستید اما لوازم برقی که خاموش هستند ولی دوشاخه‌ی آن به پریز برق وصل است انرژی مصرف می‌کنند! وسایلی مانند قهوه‌جوش، سشوار، رایانه، تلویزیون، شارژر و… از جمله لوازمی هستند که تا مدتی بعد از استفاده و خاموش شدن هم برق مصرف می‌کند. لازم است این لوازم و هر لوازم دیگری که با برق کار می‌کند را در صورت عدم استفاده از برق بکشید. این کار باعث مصرف حداقلی انرژی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

ترفند سوم : عدم استفاده از انرژی در ساعات اوج مصرف

حتما شما هم اصطلاح “ساعات اوج مصرف” را دیده یا شنیده‌اید و برایتان سوال شده که معنی آن چیست!؟ ساعات اوج مصرف یا پیک مصرف به زمان هایی گفته میشود که میزان مصرف انرژی در کل کشور به بالاترین سطح خود برسد. عوامل این افزایش مصرف استفاده از وسایل سرمایشی، ساعت کاری ادارات و کارخانه‌ها، استفاده از لوازم روشنایی پرمصرف و دیگر موارد است. این ساعات در فصل‌های مختلف متفاوت‌ هستند اما به طور معمول، در تابستان (از ساعت 19 الی 23) و در زمستان (از ساعت 18 الی 22) است. با این تفاسیر باید مصرف برق را در این ساعات به حداقل برسانیم، از وسایلی که مصرف برق زیادی دارند استفاده نکنید و سعی کنید تا حد ممکن لوازم برقی و لامپ های اضافی را خاموش کنید. این کار علاوه بر اینکه باعث صرفه‌جویی در هزینه ها میشود، موجب جلوگیری از اختلال در شبکه یا قطعی برق خواهد شد.

ترفند چهارم : بررسی کارکرد لوازم منزل

شاید برایتان پیش آمده که هزینه قبض شما با میزان مصرف انرژی در منزل‌تان مطابقت ندارد و انرژی زیادی را مصرف می‌کنید. این موضوع اغلب نشان از کارکرد غیراستاندارد یا معیوب شدن یک وسیله است. در این صورت شما می‌بایست تمامی لوازم منزل‌تان را که انرژی مصرف می‌کنند بررسی کنید. گاهی اوقات یک عیب یا نقص فنی در وسیله می‌تواند علاوه بر هدر دادن بی رویه انرژی، هزینه های زیادی را بر شما تحمیل کند. در صورت لزوم میتوانید بررسی و عیب‌یابی هر وسیله را به متخصص خود واگذار کنید. پیشنهاد میشود که همیشه از لوازم خانگی استفاده کنید که از نشان استاندارد معتبر، گارانتی و برچسب رده انرژی بهره‌مند هستند.